Witamy w serwisie gieldarow.pl

Konto

Posiadanie konta umożliwi ci dodawanie darmowych ogłoszeń!

Rejestracja

Jeśli nie posiadasz konta, możesz się zarejestrować»

Logowanie
Przypomnij hasło!

URE: Polacy wciąż nie korzystają z prawa do zmiany dostawcy energii elektrycznej

Lista ogłoszeń
2014-04-19

 

Niecałe 100 tys. gospodarstw domowych w Polsce zmieniło dostawcę energii elektrycznej od momentu, kiedy pojawiła się taka możliwość. To mniej niż 1 proc. wszystkich odbiorców. Urząd Regulacji Energetyki liczy jednak, że dzięki ruszającej właśnie akcji informacyjnej Polacy zaczną być świadomi swojego prawa do zmiany.

Staramy się przekazać odbiorcom to, że energia elektryczna i gaz są towarem takim samym jak mleko, cukier czy benzyna. Dzięki temu odbiorcy zrozumieją, że mają konkretne prawa. Te prawa zebraliśmy w formie dwóch broszur. Jedna jest poświęcona rynkowi energii elektrycznej, druga rynkowi gazowemu. Bo głęboko wierzymy, że dzięki zaangażowaniu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz organizacji konsumenckich te wszystkie prawdy i prawa, które są zapisane w tych broszurach trafią pod strzechy i konsumenci szeroko zapoznają się z tym i będą wykorzystywali swoje niezaprzeczalne i podstawowe prawo na przykład do zmiany sprzedawcy. Bo nie jest to tak, że jesteśmy przywiązani do jednego dostawcy energii elektrycznej. Musimy pamiętać o tym, że rachunek za energię elektryczną składa się z dwóch części. Jedną częścią jest część dystrybucyjna, a druga część to właśnie cena energii. Czyli to, co daje nam światło, ciepło bądź wodę na herbatę. Głęboko wierzę, że te zadania czy te cele, które przyświecają naszej akcji spowodują, że w krótkim tempie, w krótkim czasie podwoi się co najmniej liczba osób, które zmieniają tego sprzedawcę i wreszcie zbudujemy rynek energii elektrycznej, a w następnym etapie rynek gazu.

 

N: A ile osób dzisiaj zmienia tego sprzedawcę?

 

Blisko 100 tys. Jeżeli mówimy o gospodarstwach domowych, to jest 100 tys., to jest tylko 100 tys. na 16 mln odbiorców.

 

N: Jakieś jeszcze prawa, z których nie zdajemy sobie istnienia sprawy?

 

Ależ oczywiście. Podstawowe prawo na przykład takie, które nakazuje na dostawce energii elektrycznej zapewnienie właściwej jakości tej energii. W dzisiejszych czasach, kiedy domy nasze są nasycone nowoczesnym sprzętem elektronicznym często zmiana lekka napięcia powoduje to, że wyłącza się telewizor, czy zaczyna dziwnie się zachowywać pralka. To są też prawa jakości dostarczanego towaru. Tak samo towar musi mieć swoją spełnioną jakość. Przede wszystkim Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Regulacji Energetyki posiada punkty informacyjne. Do tych punktów można zadzwonić, uzyskać poradę. Poza tym w broszurach informacyjnych, które są dostępne zarówno na naszych stronach, jak i na stronach UOKiK-u oraz wierzę, że będą dostępne w organizacjach konsumentów będą wskazane adresy punktów, w których można uzyskać pomoc. I wreszcie ostatnia rzecz, każdy sprzedawca energii elektrycznej jest zobowiązany dostarczyć nam informację o prawach, które ma każdy odbiorca.

 

Mówi:

 

Maciej Bando

Funkcja: wiceprezes Urzędu Regulacji Energetyki, wykonujący obowiązki prezes

 

Dodaj komentarz:

Wpisz kod z obrazka:

Wasze komentarze:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.